fbpx
webkung webbyrå i göteborg och stockholm

Google Annonsering

Google annonsering ger er möjligheten att visas för personer som söker efter tjänster eller produkter som ni erbjuder.

google ads annonsering

Google Partner

Webkung är Google Partner

Webkung är certifierad Google Partner vilket betyder att Webkung uppfyller Googles hårda krav på utbildningar, resultat och spendering för Google Ads annonsering.

Så här skriver Google om Google Partner certifieringen:

”Som Google Partner har ditt företag visat att det kan maximera sina kunders kampanjresultat, bidra till ökad tillväxt genom att underhålla kundernas kampanjer samt visat sina färdigheter och sin kompetens inom Google Ads genom certifieringar.”

Vad är Google annonsering?

Med Google Ads kan ni annonsera för personer som aktivt söker efter de produkter eller tjänster som ni erbjuder. Detta innebär att det är en mycket träffsäker marknadsföringskanal.
Google Ads passar för de flesta företag och ifall det är upplagt på rätt sätt är det både effektivt och prisvärt.

Webkung kan antingen hjälpa er med endast Google Ads men det kan även vara en del av en komplett lösning för digital marknadsföring.

google datadriven marknadsföring

Träffsäkert

Med Google annonsering kan ni annonsera för personer som aktivt söker efter det ni erbjuder.

Mätbart

Genom att analysera statistik kan vi optimera annonseringen för att ni ska få så goda resultat som möjligt.

Flexibelt

Vi kan annonsera på olika sätt beroende på vart i kundresan som kunderna befinner sig.

Låter det intressant?

Låt Webkung hjälpa er med lönsam och effektiv Google annonsering.
Kontakta Webkung idag för att boka in ett första möte, efter det får ni ett kostnadsfritt förslag med ett upplägg som passar ert företag och er budget.

Olika typer av Google annonsering

Det finns olika typer av Google annonsering och de 4 kanalerna är Search, Display, Shopping och Video.

Det finns även den nya kampanjtypen Performance Max där man har möjlighet att annonsera över hela Googles nätverk i en och samma kampanj.

Här går Webkung igenom de olika kanalerna för Google Ads.

Visas bland sökresultaten

Google Search

Den vanligaste kanalen är Search (Sök) och innebär att ni kan visas i sökresultatet när någon söker efter de produkter eller tjänster som ni erbjuder. Ni visas ovanför de vanliga (organiska) sökresultaten.
Ni betalar endast när någon klickar på annonsen och eftersom ni endast visas för personer som söker efter det ni erbjuder är det både mycket prisvärt och träffsäkert.

Webkung kan även hjälpa er med ny hemsida till ert företag.

google ads search annonsering

Bildannonser på hemsidor & bloggar

Google Display

Med Display kan ni visa bildannonser på bloggar och hemsidor som visar Google annonser. Detta är bloggar och hemsidor som får betalt för att visa Google annonser och några exempel är t.ex. Blocket, Aftonbladet och DN men även mindre hemsidor och bloggar.

Display är en effektiv kanal för att nå ut med ert varumärke, bygga varumärkeskännedom och för att driva trafik till er hemsida.

Perfekt för E-handel

Google Shopping

Shopping är precis som det låter, riktat mot personer som är ute efter att köpa produkter. Detta är en mycket effektiv kanal för e-handelsföretag eftersom ni visar upp en annons med produktbild, produktnamn och pris för personer som aktivt söker på Google efter den typen av produkt.

Personer som gör dessa sökningar är ute efter att köpa vilket innebär att det är mycket värdefullt för er att synas för dessa personer.

Är ni intresserad kan Webkung även hjälpa er med att ta fram en webshop till ert företag.

google shopping

Visas på YouTube

Google Video

Med videokampanjer kan ni visa upp videoannonser på YouTube. Videokampanjer är mycket effektivt för att stärka er varumärkeskännedom och nå ut med information om ert företag eller erbjudande.

En stor fördel med YouTube är att personer ser det de är intresserade av så säljer ni exempelvis båttillbehör kan det vara väldigt intressant för er att annonsera för personer som tittar på videoklipp om just båtar.

Målbaserad annonsering

Performance Max

Performance Max är Googles nyaste kampanjtyp och någonting som Google pushar för väldigt mycket. Det är en målbaserad kampanjtyp som drivs av maskininlärning.

Med Performance Max kan man annonsera över hela Googles nätverk i en och samma kampanj. Google använder maskininlärning för att optimera bud och placeringar över flera olika kanaler för att ni ska få ut så goda resultat som möjligt för er annonsering.

Eftersom kundresan blir mer och mer komplex så är Performance Max en väldigt bra lösning.

performance max

Kontaktuppgifter

Kungsportsavenyen 21,
411 36, Göteborg

Kontaktformulär

Lönsamma resultat

Google annonsering med Webkung

Webkung hjälper företag från hela Sverige i olika branscher och storlekar med effektiv och lönsam Google annonsering. Ni får ett upplägg som passar just ert företag.

Första möte

Kontakta Webkung för att boka in ett första möte, antingen digitalt eller fysiskt. Vi går igenom vad ni har för utmaningar, målsättningar och vad ni har för budget.

Lansering

Utifrån det vi kom överens om i första mötet så börjar vi skapa kampanjer och lanserar Google Ads annonseringen när ni är nöjda med upplägget.

Löpande arbete

Vi genomför löpande optimeringar av Google Ads kontot och vi har regelbundna uppföljningsmöten för att gå igenom resultatet tillsammans med er.

Ingen bindningstid

Google Ads byrå med fast pris

En av de vanligaste frågorna när man är ute efter att anlita en Google Ads byrå är vad det kostar. Ni får alltid ett fast pris för arbetskostnaden med Google Ads och Webkung arbetar aldrig med några bindningstider, ni ska vara kvar för att ni får bra resultat och inte för att ni är fast i något avtal.

Genom ett fast pris för arbetskostnaden och med en annonsbudget vi sätter upp tillsammans har ni full koll på kostnaden för er Google annonsering.

"AI-driven advertising is our future"

Jerry Dischler
Vice President, Google Ads

AI & maskininlärning är framtiden

Google annonsering 2022

Google fokuserar mer och mer på AI och maskininlärning, det är det som är framtiden. Därför är det oerhört viktigt att sätta upp tydliga mål och vara noggrann med att all spårning av konverteringar fungerar som det ska.
Genom att sätta upp mål för annonseringen kan Google lära sig vad det är vi vill uppnå med annonseringen och anpassa sig efter det.

Mål vi kan sätta upp kan vara exempelvis köp för en e-handel medans för ett B2B-företag kan det vara telefonsamtal eller inskickade kontaktformulär. Med tydliga mål kan vi dessutom se exakt vad ni får för resultat för er Google annonsering.

Google Ads utvecklas hela tiden och metoder som fungerade för ett par år sedan kan vara helt oanvändbara idag. Därför är det jätteviktigt att hålla sig uppdaterad med de senaste metoderna för att använda annonsbudgeten på bästa sätt.

Webkung ser alltid till att hålla sig uppdaterad med de senaste nyheterna och metoderna från Google för att ni ska få så goda resultat och för att vi ska kunna skala upp annonseringen.

Öka försäljningen i webshopen

E-handel

När det gäller Google annonsering för e-handel är den stora fördelen att ni kan visa upp annonser för personer som aktivt söker på de produkter ni säljer. Ni visas alltså för personer som letar på marknaden för att köpa just de produkter ni erbjuder, det är där ni som e-handelsföretag vill annonsera.

Google Ads fungerar även mycket bra för remarketing genom exempelvis bannerannonsering i Googles Displaynätverk.

Det som är framtiden för Google annonsering för e-handel är Performance Max just eftersom ni kan visas i alla Googles kanaler i samma kampanj. Där kan ni antingen välja att Google ska optimera för att ni ska få så många konverteringar som möjligt eller så högt konverteringsvärde som möjligt.

Webkung hjälper er att ta fram en lönsam strategi för att ni ska lyckas med annonseringen för er e-handel.

Generera varma leads

Leadgenerering

Eftersom ni kan annonsera för personer som söker efter de tjänster ni erbjuder fungerar Google Ads perfekt för att generera leads. Dessa personer söker aktivt efter just det ni erbjuder och därför blir det oerhört träffsäker annonsering.

Det går även att annonsera bredare som exempelvis med video på YouTube eller bannerannonsering i Google Ads Display.

Webkung hjälper er ta fram en strategi för att driva in så mycket högkvalitativa leads som möjligt.

Betala per klick

PPC / pay-per-click

Betalningsmodellen för Google Ads kalla PPC och står för pay per click eller på svenska, betala per klick.

Med denna betalningsmodell betyder det att ni inte behöver betala för annonser ifall det inte leder till någon trafik till er hemsida. Nu är det såklart inte någonting man vill att ingen ska klicka på ens annonser men det kan vara bra att veta om hur betalningen fungerar.

Jämför man denna betalningsmodell mot exempelvis företag som säljer bannerannonsering på sin hemsida för ett fast pris så kan de leda till inga klick men ni får ändå betala för det.

Vad varje klick kostar bestäms i en auktion och styrs av bland annat vad ni har för bud, hur stor konkurrensen är, ert kvalitetsresultat mm. Vissa sökord kostar väldigt lite medans andra sökord med hög konkurrens kan kosta flera hundra kronor per klick

Se exakta resultat

Konverteringsspårning

Någonting som är oerhört viktigt för Google Ads är konverteringsspårning så att ni kan se exakt vad ni kan få ut av er Google annonsering. Med konverteringsspårning kan vi ställa in de mål ni vill ha som exempelvis generera leads ifall ni är ett tjänsteföretag eller genomförda köp ifall ni har en e-handel.

Då kan vi se exakt vad ni får för resultat och vi kan även se vilka kampanjer, målgrupper och sökord som är mest lönsamma för er. Genom att spåra konverteringar och analysera detta kan vi löpande genomföra optimeringar av ert annonskonto.

Konverteringsspårning är en av grunderna för att lyckas med Google annonsering.

FAQ

Vanliga frågor Google Ads

Webkung svarar på några vanliga frågor om Google annonsering.

Google Ads är Googles plattform för Google annonsering. Ni har möjligheten att annonsera för personer som aktivt söker efter de tjänster eller produkter som ert företag erbjuder.

När ni annonserar betalar ni per klick och vad varje klick kostar styrs av bland annat konkurrensen och hur bra kvalitétsranking ni har.
Ni väljer själv hur hög annonsbudget ni vill ha och har därför full kontroll på hur mycket ni annonserar för.

Det passar för de allra flesta företag eftersom era annonser visas efter nyckelorden vi väljer ut. Nyckelorden baseras på de tjänster eller produkter som ni erbjuder.

Det ena behöver absolut inte utesluta det andra och det är i stort sett alltid en god idé att arbeta med både SEO och Google Ads. Med SEO kan ni få in gratis trafik till hemsidan men det kan krävas mycket arbete för att hamna högt upp i sökresultatet. Google Ads kostar men då betalar ni för att visas bland sökresultatet.

Det viktiga är att se att det ni lägger ut för annonseringen ger en positiv avkastning och då kan en kombination av arbete med SEO och annonsering med Google Ads vara en bra lösning.

Performance Max är Googles senaste kampanjtyp för Google annonsering. Det är målbaserad kampanjtyp som drivs av maskininlärning.

Med Performance Max har ni möjlighet att annonsera i hela Googles nätverk i en och samma kampanj.

ROAS står för ”return on ad spend” och innebär hur mycket ni får tillbaka för annonskostnaden.

Man räknar ut ROAS genom att ta vinsten dividerat med annonskostnaden.

Har ni t.ex. annonskostnader på 4000 kr men de ger er vinst på 16 000 kr har ni en ROAS på 4. 

Ja, är allt konfigurerat på rätt sätt så är det lönsamt. Ni visar annonser för personer som aktivt söker efter de produkter eller tjänster som ni erbjuder. Detta gör att det är både träffsäkert och prisvärt eftersom ni inte slösar er annonsbudget på fel personer.

Sökord är de ord och fraser som matchas mot det som användaren söker efter. Genom att noggrant välja ut relevanta sökord kan vi se till att de personer som söker efter det ni erbjuder får se era annonser.

CPC står för ”cost per click” och är alltså kostnaden ni betalar för varje klick.

CTR står för ”click through rate” och är hur många procent av de som ser annonsen som klickar, är det t.ex. 5 st av 100 som ser annonsen som klickar så har ni en CTR på 5%.