iOS 14 annonsering

iOS 14 annonsering

Nya uppdateringen av iOS 14

Under 2021 lanserades nya iOS 14 , Apple har uppdaterat integritets och säkerhetsprotokollet vilket kommer innebära en stor förändring. Både marknadsförare och annonsörer bevakar den nya uppdateringen.
De nya reglerna kommer att påverka stora plattformar som exempelvis Facebook från att samla in data för riktad reklam mot användarna. iOS 14 annonsering kommer se annorlunda ut hädanefter.

iOS 14 uppdateringen innebär att användarna själva kan välja att tillåta eller inte tillåta dataspårning. Användarna kommer ha större kontroll över vem eller vilka som får använda deras data. Detta kan komma att påverka annonsörer och marknadsförare, då de kan komma att bli mer begränsade i sitt arbete än vad man tidigare varit.

Med detta sagt kommer appar och webbplatser behöva be om tillstånd för att möjliggöra användandet av datainsamling och spåra besökare.

iOS 14 annonsering

Annonsörer har tidigare använt sig av datainsamling för att optimera och leverera den kundupplevelse som kunderna vill ha. Genom att samla in beteendedata från kunden har annonsören haft möjlighet till att även samla in uppgifter och därmed kunnat anpassa exempelvis en shoppingupplevelse och rikta annonseringen. Det är här den stora förändringen är för nya iOS 14. Som annonsör kan man inte längre förlita sig på exempelvis Facebook pixeln som datainsamlings metod därför kommer iOS 14 annonsering göra förändringar i marknadsföringen.

Detta kan ni göra redan nu

01

UTM Taggning

Använd UTM taggning, genom taggningen kan du spåra facebook kampanjerna i Google Analytics.

02

Evenemangsspårning

Evenemangsspårningen har begränsats.
Använd som max åtta stycken event i er spårning, startar man mer än åtta event kommer kampanjen att pausas. Använd de evenemang som är mest värdefulla för ert varumärke.

03

Var uppdaterad

Häng med i utvecklingen och läs på om uppdateringarna, det sker ständigt förändringar och insikter om den nya iOS 14 uppdateringen.

04

Domän verifiering

Det är kostnadsfritt att verifiera er domän och kan ske på två olika sätt. Antingen via HTML filuppladdning eller DNS-TXT post, här kan du läsa mer om verifiering.

05

Förståelse

Var införstådd i att Facebook pixeln kommer att visa sämre resultat, man får därför räkna med att se färre konventeringar.
Kontakta oss så berättar vi gärna mer.

iOS 14 Annonsering

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Kontaktformulär

Fyll i vårt kontaktformulär så kontaktar vi på Webkung er inom kort.

Liknande inlägg

iOS 14 annonsering
Tips

iOS 14 annonsering

Nya uppdateringen av iOS 14 Under 2021 lanserades nya iOS 14 , Apple har uppdaterat integritets och säkerhetsprotokollet vilket kommer innebära en stor förändring. Både