Universal Analytics vs Google Analytics 4

Google Analytics 4 Digital marknadsföring

Google Analytics 4

I oktober 2020 lanserades Google en ny version av Analytics, nämligen Google Analytics 4 (GA4). GA4 skiljer sig en hel del från de äldre versionen, men det är uppdateringar som går förbi ganska obemärkt. Mycket beror på att ni som användare av Google Analytics behöver sätta upp en ny egendom i ert befintliga Analytics-konto för att ens kunna ta del av nya GA4. För er som ännu inte skaffat en ny egendom är det hög tid att göra detta redan nu, då en Google Analytics-egendom börjar med att samla data från den dagen då den installeras. Det finns dock en hel del nya funktioner och vi på Webkung tänkte lista några av de nya funktionerna nedan.

01

Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvens (Bouncerate) har nu försvunnit helt och istället blivit ersatt av Användaraktivitet (Engaged Sessions) och Sessionslängd (Engagement Time). Era besökare kommer istället markeras automatiskt som engagerade om de valt att stannat i mer än tio sekunder på er webbplats, sett fler sidor eller aktiverat någon konverterande händelse. 

02

Vyer

Vyer är numera ett minne blott och ni får istället fokusera på att sätta upp egna rapporter i Google Analytics 4. Fokusera på att bygga rapporter som innehåller relevanta filter för er och ert företag. 

03

Eventspårning

Genom Enhanced Measurement spårar Google Analytics 4 automatiskt utgående länkklick, interaktioner med video, sökningar på hemsidan och mycket mer. Funktionen är ny, även om detta gick att göra innan med Universal Analytics (UA). Det som däremot skiljer Universal Analytics och Google Analytcis 4 är att det idag sker automatiskt tillskillnad från förr då man använde sig av extra kod och taggningar. 

04

GDPR

GA4 gör det enklare att följa GDPR. Mycket tack vare att det nu finns ett enskilt medgivande för Analytics och ett för Ads. Det som behövs är slutkundens godkännande för att samla in data, den nya funktionen kallas för consent mode.

05

Integration

Få en djupare integration med Google Ads genom att länka ert Google Analytics 4-egendom med ert Google Ads-konto. Är ni nyfikna på att höra mer om GA4? Tveka inte på att kontakta oss på Webkung.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Dela på email

Kontaktformulär

Fyll i vårt kontaktformulär så kontaktar vi på Webkung er inom kort.

Liknande inlägg

iOS 14 annonsering
Tips

iOS 14 annonsering

Nya uppdateringen av iOS 14 Under 2021 lanserades nya iOS 14 , Apple har uppdaterat integritets och säkerhetsprotokollet vilket kommer innebära en stor förändring. Både