fbpx

SEO Sökmotoroptimering

Relevant trafik från Googles organiska sökresultat.

seo sökmotoroptimering

Relevant trafik från sökresultatet

Endast Google?

Det finns andra sökmotorer men Google är den absolut största och lite varierande efter vilken statistik man går efter men ungefär 95% av alla sökningar i Sverige sker via Google.
Webkung fokuserar därför enbart på Google och ser de övriga sökmotorerna som en bonus.

Vad är det?

SEO & Sökmotoroptimering

SEO står för Search Engine Optimization vilket på svenska blir sökmotoroptimering, det betyder alltså samma sak.

Nu när vi rett ut det kan vi förklara mer vad det innebär. Google är precis som vilket annat företag och de vill ha nöjda användare och därför vill Google att de som använder deras sökmotor får se relevanta resultat för sina sökningar.

Tänk er själv att ni Googlar och gång på gång får se irrelevant information, hemsidor som inte fungerar, långsamma hemsidor eller hemsidor som inte är anpassade för mobiltelefonen, då skulle ni inte längre använda Google eller?

Därför ska utgångspunkten med alltid vara att skapa innehåll som är relevant för användaren.

Ranka högre med Webkung

Hur Webkung arbetar

Webkung utgår från att skapa innehåll som är relevant för användaren och paketera det på ett sådant sätt att Google ser att det är relevant information för användaren.

Genom att identifiera de sökord som är viktiga för er verksamhet kan vi arbeta med dem och sökmotoroptimera er hemsida efter dessa. Webkung genomför löpande förbättringar för att utveckla er ranking på Google.

Ni får utförliga rapporter med statistik och kommentarer. I rapporten får ni även se nuvarande ranking och tidigare ranking för att kunna se resultatet av arbetet.

seo sökmtotoroptimering rapportering

SEO i 4 steg

Här förklarar vi hur Webkung arbetar för att ni ska ranka högre.

Steg 1

Sökordsanalys

Det första vi gör är att se vilka sökord vi ska fokusera på och det bestäms till stor del av vad är verksamhet handlar om och vilka tjänster/produkter ni erbjuder. Men vi tittar även mycket på sökvolym och konkurrens för de sökorden.

Sökordsanalysen är en viktig del och sätter grunden för hela arbetet.

Steg 2

Optimering hemsida

Vi går igenom hemsidan och ser till att den är byggd på ett sökmotorvänligt sätt rent tekniskt men även hur innehållet på de olika sidorna är strukturerat. Detta kan t.ex. vara att relevanta sökord finns med i rubriker och i texter på hemsidan.

Vi ser även över hemsidans snabbhet eftersom detta är en faktor som påverkar er ranking.

Steg 3

Länkar

Länkar till er hemsida är en stor påverkande faktor för er ranking på Google. Genom att ha länkar från andra starka hemsidor fungerar detta som ett bevis för Google att er hemsida är betrodd och relevant för användaren.

Detta kommer leda till att er ranking på Google förbättras.

Steg 4

Rapportering

Ni får löpande rapporter om arbetet med både statistik och kommentarer. Ni kommer kunna se nuvarande ranking för de sökord vi arbetar med och även historisk ranking så att ni kan följa utvecklingen.

Sökmotoroptimering är ett löpande arbete där det hela tiden handlar om att göra justeringar för att se till att förbättra resultatet.

Kunder från hela Sverige

Några av våra kunder

Webkung utför uppdrag med bland annat SEO åt en mängd olika företag i hela Sverige.
Här är några av våra kunder.

Kontaktuppgifter

Kungsportsavenyen 21,
411 36, Göteborg

Kontaktformulär

Vanliga frågor

FAQ för sökmotoroptimering.

Det står för Search Engine Optimization vilket på svenska är Sökmotoroptimering.
Det handlar alltså om hur man kan optimera en hemsida för att hamna högre upp i sökmotorernas sökresultat.

Det finns ingen kostnad till sökmotorerna eller liknande utan det man betalar är arbetskostnaden för den som utför arbetet för sökmotoroptimering.
Timpriset för en konsult varierar kraftigt men kostar någonstans mellan 700-1500 kr/timme.

Det finns en mängd olika parametrar som påverkar rankingen, några av de främsta faktorerna som påverkar rankingen är hemsidans innehåll, struktur, innehåll och snabbhet. Någonting annat som påverkar är hur mycket och hur starka länkar hemsidan har till sig

Ja, det är viktigt eftersom ni kan få personer som aktivt söker efter de tjänster eller produkter som ni erbjuder att klicka sig in till er hemsida.
Att få in dessa personer till er hemsida är mycket viktigt och med ett effektivt arbete för sökmotoroptimering hamnar ni högre upp i sökresultaten och då är det större chans att de besöker just er hemsida.

SEO står för Search Engine Optimization och är för det organiska sökresultatet. SEA står för Search Engine Advertising och är för annonseringen i sökresultat som t.ex. Google Ads. SEM står för Search Engine Marketing och är i korthet allt inom marknadsföring i sökmotorer vilket betyder att SEM innefattar både SEO och SEA.

SEO står för ”search engine optimization” vilket på svenska är sökmotoroptimering.

Det är alltså ingen skillnad mellan SEO och sökmotoroptimering, SEO är förkortningen för sökmotoroptimering.